torsdag 6 maj 2010

Lektion 9, Problemlösning

Börjar se slutet på denna kurs då detta var sista lektionen (nästa gång är summering/utvärdering) och det känns som den hållit på hela våren och det har den nästan om man tänker att det har varit 9 veckor och uppehåll för påsken. Så nu ska man vara fulllärd...kommer knappt ihåg vad de sa på första lektionen =) tur att jag har mina minnesanteckningar på bloggen hihi. skämt och sido. Jag tror inte man kan bli fulllärd då man ständigt utvecklas och har nya referenspunkter. Barnen utvecklas och förändras de med och det är bara att titta på Lovisa som påverkas enormt mycket på hur man beter sig mot henne. Man förtjänar hennes tillit och kärlek och det är inget man kan ta för givet men när man väl är där så har hon så mycket att ge. Det är lite läskigt att se hur Lovisa svarar upp till de strategier vi lärt oss och som jag testar på henne och hon testar lika mycket tillbaka. Jag har en kul grej att berätta om belöningssystemet vi testat i veckan men det tar jag i ett annat inlägg då detta skulle handla om problemlösning. (har visst mycket att skriva av mig om i kväll)

Filmerna vi tittade på handlade om mamman och pappan som hade kaos vid frukost med barn som sprang runt och letade grejer och ropade till föräldrarna som var i köket och hade en diskusion om att de hade så mycket problem med barnen. De ältade bara problemen och kom inte vidare. När de senare satte sig ner och skulle diskutera i lugn och ro så ratade de varandras ideér och fullföljde inte det de hade bestämt.

Råd/Alternativa beteenden till filmerna
  • Sätt sig ned i lugn och ro
  • Prata ihop sig (föräldrarna) och sedan prata med barnen
  • kompromissa
  • Diskutera varandras förslag
  • Lyssna på varandras förslag
  • Engagera sig
  • Fördjupa sig mer i vilka problem man har
  • Hjälp barnen att komma igång med tex läxläsning
  • Prata ihop sig om HUR och VEM som gör VAD (fördela mellan föräldrarna)
  • Förbereda tex belöningssystem
  • Följa upp det man bestämt
  • Involvera och uppmuntra barnet
  • En konsekvens kan vara att läsa läxorna vid köksbordet (för att se att de verligen blir gjorda)
  • Klargöra vilka regler som gäller
  • Utvärdera

PAPPU Modellen

Ett Problem --> (vad är problemet, välj ett lite mindre till att börja med om det finns fler)
Alternativa lösningar --> (kom upp med fler förslag)
Planera --> (VEM, VAD, HUR)
Pröva --> (Bestäm ett förslag att köra under en specifik tid)
Utvärdera --> ( Hur gick det, lika viktigt att se vad som gick bra eller inte gick bra,)

Vi övade en problemlösning på Tandborstning för att se hur modellen fungerade.
Det blir mer överskådligt om man skriver ner sina problem och möjliga lösningar, har man svårt att välja vilken man ska köra (om inget känns naturligt) så kan man sätta poäng på fördelarna och nackdelarna och summera dessa i sista kolumnen. Använd sedan PAPPU modellen för att genomföra lösningen och följ upp.


Hemuppgift
Bestämma en tidpunkt när vi ska sitta ner tillsammans hemma och spåna över ev problem områden som vi vill jobba vidare med och jag har bokat mannen på fredag kväll med lite grillat och en flaska vin. Så får vi se om vi  kommer på några världsproblem vi ska lösa tillsammans =)

0 kommentarer: