onsdag 14 april 2010

Lektion 6, Planera i förväg

Nu börjar kursen kännas som "samma - lika" hela tiden eller är det jag som är fulllärd? Vi har haft påsklov och det var två veckor sedan förra tillfället och när jag ska reflektera om hur dessa två veckor har gått så märker jag att jag börjar falla tillbaka på vissa saker eller strunta i det vi fått till som tex lägga fram kläder dagen innan. Att man ska klä på sig och borsta tänderna efter frukost innan TV.... ja listan kan göras längre. Men mitt tålamod har blivit bättre och vi gör mer tillsammans så för mig är det inte något problem att vi väljer kläder tillsammans när det är dags även om hon tittat en ½ h på TV i TV-rummet efter frukost.

Hade inte så mycket inspiration till dagens lektion men det beror nog på att vi inte har problemet att behöva börja planera i förväg då vi alltid gjort det med Lovisa. Vi har haft problem med de flesta situationer tex att det är fel person som hämtar på dagis och situationen för den som hämtar blir en mardröm. Lovisas blodsocker är i botten och då brister allt även den enklaste lilla saken. Så vi har hittat egna rutiner för att hjälpa henne. Det gäller också förra lektionen Förbereda övergång och först-sedan. Det använder jag utan att jag behöver tänka till innan. Men det fattade jag inte förrän nu och det är väl därför de två senaste lektionerna inte gett mig lika mycket.

Vi tittade på två filmer idag och det handlade om att Mamman skulle förbereda dottern på farmors födelsekalas (med bara vuxna) och förra året hade hon inte skött sig och nu ville mamman att hon skulle uppföra sig. Hon använde en negativ attityd och förutsatte att hon inte skulle sköta sig den här gången heller. När de väl kom dit så hade flickan glömt sina leksaker och mamman bara suckade till svars.

Råd/Alternativa beteenden till filmerna
  • FÖRBERED --> berätta vad som ska hända
  • INVOLVERA --> Ge förslag på leksaker ni kan packa ihop tillsammans, låt barnet vara med och köpa present och slå in.
  • DELAKTIGHET --> Rita en teckning att ta med, eller baka en kaka tillsammans som ni kan ta med.
  • Ha en positiv attityd
  • Använd Först - sedan strategi
  • Låt barnet välja egna leksaker att ta med och komma med egna förslag.
  • Hjälpas åt att packa väskan och det är förälderns ansvar att den kommer med
  • Erbjuda alternativ till leksaker
  • Involvera barnet på kalaset

Att förbereda onödiga konflikter leder till att barnet bli bättre problemlösare och mer självständigt på längre sikt.


Planera i förväg

Situationer där barn glömmer bort vilka regler som gäller och gör saker utan att tänka sig för och som vi kan ha en bättre planering för
  1. Telefonsamtal
  2. Längre bilresor
  3. Bibliotek/teater
  4. Handla
  5. Läkarbesök
  6. Semester/utflykt
  7. Barnvakt
  8. Ena föräldern ska i väg på kvällsnöje
Till hemuppgift valde jag att jobba vidare med
  1. Lämna/hämta på dagis
  2. När jag ska iväg på kvällsaktiviteter
  3. Lägga fram kläder/packa dagisväska inför nästa dag

0 kommentarer: