onsdag 31 mars 2010

Lektion 5, Förbered övergång & Först --> Sedan

Hör och häpna, jag fick med Johan på dagens kurs =) det var lite pust och stön men jag tror han förstår vad det betyder för mig att han också är delaktig. Även om det är jag som får ta den största tålamods perioden så kan han peppa mig och försår lite bättre när jag bollar ideér med honom. Kändes jättelyxigt när Per och Jenny kom och hämtade oss och vi alla var barnlediga i 2½h. Snälla Lollo och Thomas passade tjejerna som varit jättesnälla.

Veckan som gått har varit upp och ner. Jag har försökt att ignorera situationer där Lovisa gör sådant som inte är OK och det har gått sådär. Jag valde bla att ignorera skrikandet som hon börjat med och visst har det blivit mindre av det medvetna skrikandet och de gånger hon är högljud så tänker hon inte på att hon låter mycket utan är bara väldigt glad och "tjo och tjim" är hur hon är. I de situationerna när hon skrikigt högt i närheten av Hanna och fortsatt när jag inte ger henne någon uppmärksamhet så har jag börjat gå därifrån med Hanna och förklarat varför jag går och i dag var hon faktiskt ganska förståndig. Hon höll på att dansa och sjunga i sin mick och jag sa att nu är det lite högt för Hanna och Lovisa menade att då fick vi gå därifrån, så lite fastnar nog... =)
Dagens tre videoklipp handlade om att förbereda barnen för läggdags och ta itu med läxorna innan lek med kompisarna. I första filmen kom mamman och stängde av tv: framför flickan och med sträng ton sa att nu ska du gå och sova, i den andra började mamman med att säga att snart är det dags att gå och lägga sig men sedan mesade ur och började förhandla med dottern och sa "snälla kan du inte gå och lägga dig" hon visade inte att det var hon som bestämde.... Den sista filmen handlade om pappan till pojken som frågade om pojken hade läxor och som inte satte någon gräns när pojken sa att han skullle ut och leka istället. Några läxor blev inte gjorda.

Råd/Alternativa beteenden till filmerna
  • Följ upp frågan om läxorna, " ska vi göra dem tillsammans"
  • Först läxa sedan kompisarna
  • Hjälp barnet att planera sin tid, är det mycket läxor kan en stunds fritid behövas
  • kompromiss/diskutera fram en lösning
  • Fysiska kontakt - blir en bättre kontakt
  • Positivt tonfall/röstläge - trevligare stämning
  • Förbered barnet - ev. en tidsangivelse eller när det är dags att sluta
  • Uppmärksamma barnets pågående aktivitet
  • Vara konsekvent, inte ge med sig
  • Hitta andra alternativ " Du kan fortsätta läsa i sängen"
  • Ge besked vänlig men bestämd röst
Förbered övergång & Först --> Sedan

Situationer där man kan förbereda barnet på aktivitetsövergångar och vad man kan göra/säga
  1. När TV-programmet är slut är det dags att äta middag
  2. Snart är det dags att börja städa och åka hem
  3. När Mamma roppar om 10 minuter är det mat
  4. När du spelat klart den där banan är det dags att stänga av datorn
  5. Om du klär på dig nu så hinner du leka ute innan vi åker till dagis
Situationer på "först-sedan"-strategin
  1. Städa undan dina pennor så kan vi bygga ett pussel tillsammans
  2. Vi fikar klart först så kan vi gå ut och cykla sen
  3. Städa rummet så kan du sitta vid datorn
  4. Först tar du på dig pyjamasen sedan läser jag en saga
  5. Först gör du färdigt läxan sedan får du vara med kompisarna

Till hemuppgift valde vi att jobba vidare med

Förberedelse
  • Snart är det dags att åka hem och jag vill att ni börjar städa om 10 minuter (när äggklockan piper)
  • När Ozzi och Drix är slut går vi och borstar tänderna
Först-sedan-strategi
  • Gör dig färdig först så hinner du titta en stund på TV
  • Plocka undan dina pennor så kan vi bygga en pärlplatta tillsammans

0 kommentarer: