onsdag 24 mars 2010

Lektion 4, Bevara sitt lugn - Ignorera negativt beteende

Jaha, hur ska jag summera detta? Är lika luddig i skallen som kursen va idag. Kan inte riktigt sätta pricken över i'et ännu, borde kanske sova på saken. Här kommer i alla fall mina anteckningar från dagens lektion.

Förra veckan var som sagt frustrerande och hemuppgiften med effektiva uppmaningar börjar visa resultat. Lovisa har testat mig i allt jag gjort känns det som. En situation jag kommer ihåg var från i lördags när jag berömde henne för att hon satt fint och åt sin mat och hon tog skeden och körde runt på talriken så maten for..... som sagt testing, testing. Jag tycker det har minskat och hon accepterar att jag säger Nej till vissa saker även om det är lite pust och stön. De två senaste dagarna har varit jättemysiga och det beror nog mest på mig själv att jag behåller lugnet och spenderar tid med Lovisa.

Dagens videoklipp handlade om en pappa som redan innan han gick och beordrade nästan skällde ut sin son och utan anledning intog en försvarsställning för att situationen alltid brukade vara jobbig. Han förutsatte att det skulle bli lika jobbigt och hade en negativ inställning vilket visade sig både på rösten och kroppsspråket. Vi fick diskutera alla fel efter filmerna och sedan komma med förslag på hur vi själva kan bevara vårt lugn och ha en positiv inställning.

Bevara sitt lugn - Ignorera negativt beteende
Lista beteenden som du skulle vilja ignorera och skriv ned saker du kan göra eller tänka för att undvika att tappa tålamodet och bli arg i dessa situationer.

Situation I: Läggdax
  1. Beteenden jag vill ignorera i situationen ovan: Pernilla säger att hon inte tänker gå och lägga sig. Vad jag kan tänka eller göra för att bevara mitt lugn: Tänka att det inte blir något bråk om jag håller tyst och förväntar mig att hon gör som hon blir tillsagd.
  2. Beteenden jag vill ignorera i situationen ovan:  Vägra borsta tänderna Vad jag kan tänka eller göra för att bevara mitt lugn: Avledande manöver, räkna till 10. Gå halvvägs till mötes. Ge beröm!
 Situation II: Maten
  1. Beteenden jag vill ignorera i situationen ovan: Pernilla kommer ej till bordet och sätter sig. Vad jag kan tänka eller göra för att bevara mitt lugn: Förbereda före/peppa mig själv. Förbereda barnet att snart är det mat och då vill jag att du kommer och sätter dig med oss. Ge beröm när barnet sätter sig. Hämta barnet och lek till bordet (tex rida på ryggen).
  2. Beteenden jag vill ignorera i situationen ovan: Pernilla äter inte upp. Vad jag kan tänka eller göra för att bevara mitt lugn: Tänka att hon äter när hon är hungrig och uppmuntra det hon gör bra.
  3. Beteenden jag vill ignorera i situationen ovan: Pernilla sitter inte kvar vid matbordet. Vad jag kan tänka eller göra för att bevara mitt lugn: Tänka igenom hur jag vill ha det. Ignorera och fortsätta äta själva. Involvera barnen i matlagning, dukning av bordet. Fråga om de behöver hjälp med att skära och för en dialog med dem.
     
Till hemuppgift fick vi välja några beteenden vi bestämt oss för att ignorera

Beteende 1) Skrik/hög röst i närheten av Hanna. Hur ska jag bevara mitt lugn: Förbereda Lovisa på de situationer hon vill ha uppmärksamhet, tex vid amning/blöjbyte
Beteende 2) Gnäll vid påklädning och sätta sig i bilen. Hur ska jag bevara mitt lugn: Ta några djupa andetag och va ute i god tid. Låt Lovisa göra själv. 

0 kommentarer: