onsdag 17 mars 2010

Lektion 3, Effektiva uppmaningar

Är precis hemkommen från veckans COPE kurs och idag handlade det om " Effektiva Uppmaningar" och få barnet att göra saker och när de gjort det självklart ge beröm. Måste erkänna att det tog 1½ h innan jag fick kläm på vad det hela gick ut på och hur man göra för att få sitt barn göra det man vill, hihi. Lite trött idag kanske, känner fortfarande sviter över den sömnlösa natten mellan mån-tis då jag var till Arlanda 03.30 och hämta Johan.
 
Vi började med att diskutera i våra smågrupper hur förra veckans uppgift gått och vi var alla överens om att  det varit lugnare och även om vi gått i egna fällor och ramlat tillbaka i samma gamla beteende så har man i alla fall uppmärksamat det och känner sig lite dum/skamsen. Jag tycker att Lovisa växer med den uppmärksamheten hon får och det glittrar till i hennes ögon när jag berömmer henne. Vilket i sin tur gör mig glad.

Vi fick se två videoklipp på ganska självklara misslyckande situationer från förälderns sida, där mamman förutsatte att pojken inte skulle hänga upp jackan när han kom hem från skolan. Vad lär vi oss av detta jo. Barn gör inte som vi säger de gör som vi gör! =) Vi fick diskutera alla fel efter varje film och sedan komma med förslag på egna vardags situationer när vi vill uppmana våra barn att göra saker.

Effektiva Uppmaningar
Var tydlig, använd normalt tonfall och ge beröm

  1. När mitt barn ska borsta tänderna --> Gå fram, ta ögonkontakt - Nu är det dags för dig att borsta tänderna. Säg till om du vill ha hjälp. Se till att han/hon går till badrummet. När tänderna är borstade - så duktig du har blivit på att borsta tänderna.
  2. Klä på sig själv --> Förbered tex när ni sitter och äter frukost. Uppmana - Nu går vi och klär på oss tillsammans. Fråga om han/hon vill ha hjälp. Ge beröm.
  3. Hämtning dagis --> Bestäm en rutin och repetera den vid tex lämning eller vid lämplig tidpunkt. Ge beröm när barnet följer något av stegen i rutinen.
  4. Läx läsning --> Fråga vilka läxor de har och om de vill ha hjälp. Intressera dig och var delaktig. Följ upp och ge beröm.
  5. Lägg dags --> Ta kontakt, förbered. Gå igenom rutin. tex. Tänderna, tvätta sig, TV tid, saga. Beröm när det går bra och läs ev en extra saga om det går smidigt och det finns tid över.
  6. Matsituation (Komma till matbordet/Sitta kvar) --> Ignorera det negativa (att det tex går ifrån). Involvera barnen i matlagning, dukning av bordet. Fråga om de behöver hjälp med att skära och för en dialog med dem.

Till hemuppgift fick vi välja några situationer då vi vill ge vårt barn en effektiv uppmaning och beröm.
Jag valde 1) Hänga upp ytterkläderna. 2) Lägg dags

0 kommentarer: