onsdag 10 mars 2010

Lektion 2, Uppmärksamma det positiva

Som jag sett fram emot kvällens kurs =). Åkte lite tidigare idag för att inte komma inspringandes och för att kunna välja vart man vill sitta, redan förra gången fick man en ganska bra överblick över vilka man ville sitta bredvid och diskutera vidare. Dagens lektion handlade om "uppmärksamma det positiva". Vi fick se tre videoklipp på ganska självklara misslyckande situationer från förälderns sida och det är rätt läskigt att se och förstå hur ens handlande kan få konsekvenser man inte tänkt på. Vi fick diskutera alla fel efter varje film och sedan komma med förslag på egna vardags situationer när man själv kan uppmärksamma det positiva, samt på vilket sätt vi skulle uppmuntra.

Uppmärksamma det positiva
  1. När mitt barn sitter och ritar för sig själv --> Intressera mig för vad barnet gör. Ställa frågor, kommentera
  2. Leker självständigt --> Vad glad jag blir när jag ser att du leker. Vad roligt/mysigt du verkar ha
  3. Klä på sig själv --> Bra gjort, high five, se så lätt det gick
  4. Äta upp mat --> Vad glad jag blir att du äter maten jag lagat
  5. Hygien  --> Vad gott ditt hår luktar nu när det är nytvättat
  6. Bra beteende vid läggdags --> Vad bra nu hinner vi läsa lite längre (en saga till)
  7. Städa upp efter sig --> Tycker inte du att det är fint i ditt rum när du plockar undan efter dig? det tycker jag
 Delad uppmärksamhet (vid syskon)
  1.  När båda barnen leker snällt tillsammans --> Sätta sig ner mitt emellan dem och ställa frågor om vad de gör. Säga att jag blir glad när jag ser dem leka så fint tillsammans.
  2. Gosar/kramas --> Gud vad glad mamma blir när ni kramas, vad mysigt ni har. Får jag vara med?
  3. Ställa upp/hjälpa varandra --> Vad snällt att du hjälper din syster då blir hon glad. Vad fort det går när ni hjälps åt.
  4. Leker fint med sin lillasyster --> Se vad glad Hanna blir när du gör så där
Till hemuppgift fick vi välja några beteenden som våra barn gör och som vi vill uppmuntra. Vi skall uppmärksamma eller beröma varje beteende vid så många gånger som möjligt under dagen.
  1. Klä på sig utan gnäll
  2. Borsta tänder och hår
  3. Leka fint med lillasyster

2 kommentarer:

Ninja sa...

Tittade förbi...

Dalkullan Penny sa...

Är det den där föräldrarkursen du går på, minns inte vad den heter. Blev erbjuden den också när jag bodde i Enköping, men gick inte på den.

Bra skrivet ivf, bra tips och även om man igentligen vet så behöver bli påmind =)

Kram