tisdag 2 februari 2010

Prosit

Årets första förkylning har anlänt. Jag och Hanna nyser och är täpta. Har legat i stort sett hela dagen och känner mig lite bättre nu. Hanna tar dock detta med ro, jag ger henne koksaltsdroppar och hon nyser ut snoret. Har kört lite med Näs-Frida också som jag införskaffat och är ovärderlig i dessa förkylningstider.

Förra veckan damp "Stora boken om sjuka barn" ned i brevlådan. Den gick att köpa till bra pris via Vi Föräldrar. Ännu en bok i bokhyllan var min första reaktion innan jag läste beskrivningen och tyckte det lät vettigt och beställde boken. Den är skriven av en förälder till oss föräldrar och beskriver hur vi skall känna igen symtom och behandla våra barn och när skall man kontakta sjukvård och hur vi skall hantera den oro som ständigt gör sig påmind när våra barn inte mår bra.

Här kommer ett smakprov ur boken s.91

Om förkylningar

Blir man förkyld av att frysa?
- Nej, man blir inte förkyld av enbart kyla. Det är alltid virus eller bakterier som orsakar förkylningen. Men kombinationen smittämne pch kyla kan öka risken för att man blir sjuk.

Varför blir barn oftare sjuka vår, höst och vinter?
- När det är mörkt och kallt ute är barnen mer inomhus och tät kontakt inne gör att smitta sprids lättare. Även vissa klimatfaktorer spelar in, som att en del virus kommer säsongsbundet. Vinterkräksjukan, till exempel, kommer vid ungefär samma tid varje år, vanligen mellan november och april.

Är det sant att grön eller gult snor smittar mer än genomskinligt?
- Nej, det gröna snoret har fått oförtjänligt dåligt rykte. Den första klara, tunna och rinnande snuvan är betydligt mer smittsam än den "gamla", gröna och tjocka snuvan. Vid virusinfektioner är snuvan ofta klar i början för att efter några dagar bli grumlig, vit eller gulgrön. Slemmets färg beror på att det innehåller uttjäntna vita blodkroppar. Grönt eller gult snor behöver inte vara tecken på att en bakterieinfektion har tillstött.

Är feber faligt?
-Nej, feber är nästan aldrig farligt i sig. Det är orsaken till febern som ibland kan vara det. Det är heller inte hur hög febern är som avgör hur sjuk man är , utan allmäntillståndet.

Ja, ni ser det är enkla intressanta påståenden och boken ger bra utförlig beskrivning skrivet så att vi vanligt folk försår. Allt är förstås faktagranskat av läkare. Jag är helnöjd med boken och gör att jag kan sova lite lugnare.

2 kommentarer:

Madde sa...

Hoppas att du han sova lite innan Hanna vaknade =)

Kram

Sofia sa...

Jag fick sova =)
tog en promenad i solen och hämtade posten innan jag hämtade Lovisa och mådde riktigt bra.
Idag är det värre.