lördag 16 oktober 2010

Lyckad kväll

Jag är jättenöjd med gårdagens bjudning. Jag och Ingela har pratat ett tag om att samla tjejerna och dricka vin. Sagt och gjort jag hittade ett ledigt datum och började planera. Ville ha det så enkelt som möjligt och prio var att vi skulle umgås, jag var inte heller sugen på kött och rövin vilket det ofta blir. Så det blev Saffranskryddad fisksoppa med lax och torsk, samt ett Chardonnay till. Till efterätt så hade vi provsmakning på exotiska frukter. Fatet bestod av Annanas, vindruvor, jordgubbar, Kiwano, Papaya, Carabole och Pepino.

Saffranskryddad fisksoppa med lax och torsk

4 port
400 gram torsk
300 gram laxfilé
150 gram räkor, skalade
1 st purjolök
1 st vitlöksklyfta
3 msk Touch of Taste Hummerfond
2 dl vatten
2,5 dl matlagningsvin, vitt
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
1 paket saffran
1 tsk salt
0,5 krm svartpeppar
1 tsk timjan
1 tsk basilika
olivolja


Tillagning, tid: 15min
1. Skär fisken i 3 cm kuber.
2. Strimla purjolöken, finhacka vitlöken och fräs i olja.
3. Tillsätt salt, kryddor, vatten, fond, vin, grädde och crème fraiche och låt sjuda ca 10 minuter.
4. Lägg i fisken, koka upp och sjud tills fisken är klar. Tillsätt räkorna.
Servera soppan varm tillsamman med en bit gott bröd.


3 kommentarer:

♥ Siv ♥ sa...

super godt var det!og koselig! Takk igjen!
Bra at du la ut reseptet her så kan man forsöke og lage den selv;)

Klem til deg og ha en fin lördag!

Madde sa...

Såg jättegott ut och låter som en lyckad kväll :)

Anna B sa...

Mmmmm...jag brukar oxå göra en fisksoppa/gryta med saffran i...funderar på om det kan vara denna. Himmelskt god är den iaf!! Och va fräsht det där fruktfatet såg ut. Vilken lyckad middag!!

Ses på onsdag.

Kram