onsdag 26 maj 2010

Plockmat

Skulle behöva in och handla inför helgen då vi ska ha lite festligheter. Ska bli riktigt kul att träffa gänget som på "the old days" vi har haft ganska många fester här ute i Järstena och det kunde vara flera varje år men sedan barnen kom så blir de färre och färre. Senast var för två år sedan vilket var en lyckad tillställning som jag hoppas blir en favorit i repris. Men jag får lite smått panik på vad jag ska bjuda på. Det ska vara enkelt och det ska vara plockmat och det ska vara mättande.... ja har ni några tips på något ni ätit så mottages det hjärtligt.


Fick tips på en god paj jag fick hemma hos Åsa för några helger sedan

Ingredienser
150 g smör
3½ dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

FYLLNING:
1 röd paprika
1 bit ädelost (ca 140g)
3 ägg
3 dl crème fraiche
grovmalen svartpeppar

Gör så här

Pajdegen kan göras i förväg och endera frysas eller ligga i kylen ett par dagar.

Sätt ugnen på 200-225°C.

Nyp ihop smör och mjöl till en smuldeg. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Den kan också göras i matberedare. Täck med plastfilm eller lägg i plastpåse. Låt stå ca 1 timme i kylen.

Kavla ut degen tunt och klä en pajform. Tryck till runt kanten och nagga bottnen. En aluminiumfolieremsa vikt över kanten hindrar att degen glider under gräddningen. Ställ formen i kylen.

Hacka paprikan och mosa osten. Vispa ihop ägg och crème fraiche och krydda med svartpeppar.

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter. Ta bort folieremsan och häll i fyllningen. Fortsätt grädda 20-25 minuter eller tills fyllningen har fått fin färg.



 

0 kommentarer: